Na trudne czasy zmiana podejścia do biznesu
Na trudne czasy zmiana podejścia do biznesu
Kiedy wybuchła pandemia we wszystkich restauracjach zgasły światła, a zamiast stolików
pełnych klientów pojawił się kryzys. Z każdym dniem, tygodniem i miesiącem szanse na
szybki powrót do normalności malały. W gastronomii rozpoczęła się walka o przetrwanie.
Restauratorzy zostali zmuszeni, żeby jak najszybciej dostosować się do nowych warunków.
Lokale, które nie podjęły wyznawania zaczęły upadać. Liczne ograniczenia i restrykcje
przez długi czas uniemożliwiały ponowne otwarcie restauracji, kawiarni oraz pubów. Mimo,
że w większości zostały już zniesione, klienci wciąż nie odwiedzają tych miejsc tak chętnie
jak wcześniej, dlatego trzeba pomyśleć nad nową strategią działania.
Nikt nie wie co czeka nas w najbliższej przyszłości. Być może razem z drugą falą
koronawirusa będziemy musieli ponownie zmierzyć się z kwarantanną. Jedno jest pewne,
już nigdy nie wrócimy w pełni do stanu sprzed pandemii. Chcąc przetrwać na rynku należy
przygotować się na wszystko. Być może konieczna będzie trwała, nieodwracalna zmiana
podejścia do biznesu.
Ratunkiem na sprostanie nowym standardom i odrobienie wielomiesięcznych strat jest
częściowe przekształcenie profilu działalności. Większość właścicieli punktów
gastronomicznych poszerzyło swoje usługi o dowóz posiłków do klienta. To przedsięwzięcie
wymaga z początku sporych nakładów finansowych, ale w obecnej sytuacji jest niemal
niezbędne i szybko zaprocentuje.
Jedzenie na wynos stało się najpopularniejszą formą korzystania z usług gastronomicznych.
Klienci najchętniej zamawiają pizze, makarony, sałatki i sushi. Popularne są też dania
dietetyczne oraz wegetariańskie, dlatego warto wprowadzić chociaż kilka takich pozycji do
swojej karty. Coraz więcej osób decyduje się również na zamawianie tradycyjnych,
domowych posiłków, których w natłoku pracy i obowiązków nie mają czasu samodzielnie
przygotować. To ciekawa alternatywa, którą warto rozważyć przy układaniu menu.
Aby osiągnąć sukces znacznie lepiej zainwestować w jakość niż w ilość. Przy bogatej,
rozbudowanej karcie ciężko jest zapewnić świeże składniki na wszystkie dania. Oferując
kilka dopracowanych potraw w świetniej jakości znacznie łatwiej sprostać oczekiwaniom
klientów, a co za tym idzie, zyskać dobre opinie i stałych gości wracających po swoje
ulubione pozycje.
Decydując się na zmianę lub rozszerzenie profilu działalności kluczowe jest zadbanie o
odpowiedni sprzęt. W co należy wyposażyć swój lokal, żeby praca stała się mniej
czasochłonna, łatwiejsza i bardziej efektywna?
• Niezwykle ważny jest piec do pizzy. Najlepiej sprawdza się dwukomorowy, mogący
pomieścić nawet od 8 do 20 pizz jednocześnie. Dzięki temu, że podgrzewa się do 450
stopni umożliwia przygotowanie posiłku już w kilka minut. Do pieca można dokupić
przydatne akcesoria - łopatę, radełko, siatki czy blachy.
• Pomocnym urządzeniem będzie także kebab elektryczny lub gazowy w zestawie z nożem,
najlepiej elektrycznym.
• Przygotowanie sałatek można ułatwić dzięki elektrycznej szatkownicy do warzyw.
• W każdym lokalu powinny znaleźć się co najmniej dwie porządne, wydajne frytownice.
• Nie można zapomnieć o odpowiednich pojemnikach do wydawania jedzenia na wynos.
Bez wątpienia podstawą są pojemniki termoizolacyjne oraz kartony na pizze. Dobrym
pomysłem może być zastąpienie tradycyjnych, plastikowych pojemników tekturowymi.
Lokale, które stosują ekologiczne, przyjazne środowisku zamienniki są coraz bardziej
cenione przez konsumentów.
• Kolejnym ważnym punktem jest skuteczna reklama swojego biznesu. Trzeba pomyśleć o
rozwieszeniu lub wysłaniu w okolicy ulotek, zachęcających do skorzystania z naszej
oferty.
• Większość lokali gastronomicznych ma już swoje strony internetowe. Nie muszą być
skomplikowane i posiadać rozbudowanych opcji - najważniejsza jest przejrzystość. Na
początek wystarczy tylko karta dań i kontakt. Mając swoje miejsce w internecie znacznie
łatwiej jest przyciągnąć nowych klientów. Po jakimś czasie można oczywiście rozbudować
stronę o bardziej skomplikowane narzędzia, a także stworzyć profil swojej działalności w
mediach społecznościowych - w szczególności na Facebooku i Instagramie.
• Oferując posiłki z dowozem do klienta należy istotnie zadbać o transport. Niezbędny jest
zakup samochodu i zatrudnienie kierowcy, który będzie zajmował się dostarczaniem
zamówień.
• Warto też usytuować biznes na takich portalach jak Uber Eats czy Pyszne.pl, ponieważ
zyskują one coraz większą popularność przy zamawianiu posiłków na wynos. Dają też
możliwość promowania swojego lokalu i dotarcia do naprawdę szerokiej grupy odbiorców.
• Ważne jest to, aby przemyśleć godziny otwarcia. Im później zamykamy nasz lokal, tym
lepiej. Szczególnie w weekendy dobrze jest przedłużyć godziny pracy, ponieważ późnym
wieczorem klienci najczęściej decydują się na zamawianie posiłków. W ten sposób
możemy znacząco zwiększyć nasze obroty.
• Ostatnią, ale fundamentalną sprawą jest terminal płatniczy. Dzięki temu przyciągamy
klientów, którzy coraz częściej szukają punktów akceptujących płatność kartą. Ponadto
płatności są szybsze i wygodniejsze, a my budujemy pozytywny wizerunek naszej
działalności.
Posiłki na wynos to w obecnej sytuacji najlepszy sposób na ratowanie biznesu. Dzięki nim
nie musimy martwić się przymusowym zawieszeniem działalności i kryzysem finansowym
spowodowanym pandemią. Możemy działać bez względu na to co przyniesie nam
przyszłość. To ciekawa alternatywna dzięki której będziemy zabezpieczeni, dotrzemy do
nowych klientów i zwiększymy nasze obroty.